۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۶۴۵۴۶۴
حجت الاسلام والمسلمین مجتهدشبستری در گفت و گو با رسا:

خرید و حمایت از تولید داخلی را فریضه بدانیم | قاچاق سم مهلک اقتصاد کشور

خرید و حمایت از تولید داخلی را فریضه بدانیم | قاچاق سم مهلک اقتصاد کشور
نماینده خبرگان با تبیین نقش مسؤولان، مردم و تولیدکنندگان در تحقق جهش تولید تأکید کرد که برای تقویت تولید باید با قاچاق مبارزه قاطع شود و خرید تولید داخل را فریضه بدانیم.

حجت الاسلام والمسلمین جواد مجتهد شبستری نماینده مردم آذربایجان غربی در  مجلس خبرگان رهبری در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، شعار سال 99 را تکمیل کننده شعار سال گذشته عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به این که رهبر معظم انقلاب امسال را سال «جهش تولید» اعلام فرمودند، به نظر می رسد که شعار سال 99، تکمیل کننده همان شعار سال گذشته یعنی رونق تولید است.

وی با اشاره به فرمایشی از رهبر معظم انقلاب در خصوص شعار سال گفت: رهبر معظم انقلاب امسال با اعلام این شعار بر توجه و تمرکز بیشتر به مسأله تولید تأکید کردند تا همه ارگان ها و کسانی که در این راستا مسؤولیت دارند، توجه خود را معطوف به مسأله تولید کنند.

عوامل رشد و رونق و جهش تولید

نماینده مردم آذربایجان غربی در  مجلس خبرگان رهبری بر لزوم انجام کار کارشناسی در خصوص شناسایی عوامل عدم ارتقای تولید تأکید و تصریح کرد: عوامل متعددی می تواند مانع این رشد، رونق و یا جهش باشد که می توانیم در سه جهت به این مطلب اشاره کنیم، یکی این که قوای مختلف کشور یعنی قوه قضائیه، قوه مقننه و به خصوص قوه مجریه، که در این حوزه از نظر قانونی مسؤولیت دارند، باید فکری کنند و تصمیم بگیرند و کمیته و کارگروهی در این راستا تشکیل دهند که چه عواملی سبب شده که ما نتوانیم تولید را ارتقا دهیم و چه قوانینی لازم بوده و چه قوانینی مانع است و باید بر روی این مسائل کار کارشناسی انجام شود.

وی قاچاق را از عوامل مهم عدم رشد و ارتقای تولید عنوان کرد و افزود: گاهی که با تولید کنندگان و فروشندگان صحبت می کنیم، از مسأله قاچاق و عدم کنترلی که نسبت به این مسأله وجود دارد، بسیار گله مند هستند که افرادی اجناس خارجی را به صورت قاچاق و با قیمت ارزان تر، ولو این که کیفیت مناسبی هم ندارند، وارد کرده و مردم به تهیه جنس با قیمت پایین تر رغبت می کنند.

قاچاق، سمی مهلک برای اقتصاد و تولید کشور

حجت الاسلام والمسلمین مجتهد شبستری قاچاق را سم مهلکی برای اقتصاد و تولید کشور دانست و اظهار داشت: تولید کننده ای که با خون دل جنسی را تولید و روانه بازار کرده تا بتواند رونقی در کار و کسب خود و دیگران ایجاد کند، می بیند که روی دست او کالایی با قیمت پایین تر آمده و طبیعی است که تولید کننده در این زمینه متضرر خواهد شد.  

وی بر ورود جدی مسؤولان بر مقابله با قاچاق کالا تأکید کرد و گفت: باید در زمینه جلوگیری از ورود قاچاق کار اساسی صورت گیرد و نسبت به این مسأله تصمیم جدی اتخاذ و اجرایی شود.

نماینده مردم آذربایجان غربی در  مجلس خبرگان رهبری یکی دیگر از موانع تولید را مسأله بانک ها دانست و تصریح کرد: خیلی از صاحبان صنایع نسبت به برخورد بانک ها و مشکلات بانکی که در این زمینه دارند، گلایه مند هستند و لازم است که به این مسأله رسیدگی شده تا مشکلات تولید کنندگان در این راستا حل شود که می تواند کمک بزرگی به تولید کنندگان کشور باشد.

وی با تأکید بر رفع مشکلات بانکی پیش روی تولیدکنندگان افزود: بحمدالله در سال گذشته با عنایت رییس قوه قضائیه اقدامات خوبی صورت گرفت و جلوی تعطیلی بسیاری از کارخانجات گرفته شد اما یکی از عواملی که به تعطیلی کارخانجات و به تبع آن، به بیکاری کارگران زیادی می انجامد، مشکلات و گرفتاری های بانکی است که باید این مسأله حل شود و دولت، قوه قضائیه و مجلس می توانند با قوانین مناسبی این مسأله را حل کنند.

تشویق و تسهیل در امور تولیدکنندگان سبب ارتقای تولید و جهش آن خواهد شد

حجت الاسلام والمسلمین مجتهد شبستری با بیان این که مسأله دیگر تسهیل امور در زمینه تولید است که همت مجلس و دولت را می طلبد، تصریح کرد: کسی که می خواهد نسبت به راه اندازی کار تولیدی اقدام کند، باید تشریفات زیادی را طی کرده و از خان های زیادی عبور کند، در صورتی که باید تشویق و تسهیل در امور صورت گیرد که سبب رونق تولید و دلگرمی تولیدکنندگان خواهد شد و ارتقای تولید و جهش آن را در پی خواهد داشت و اینها موانعی است که به نظر می رسد مانع پیشروی کار می شود.

مردم خرید و حمایت از کالای ایرانی را فریضه بدانند

وی مردم را ضلع دیگر رونق و جهش تولید دانست و گفت: باید فرهنگ سازی شود و صدا و سیما، رسانه ها و صاحبان تریبون ها نسبت به این مسأله مسؤولیت سنگینی دارند که فعالیت های بیشتر و بهتری نسبت به سال گذشته در این زمینه انجام شود و به نظر می رسد که جای کار بیشتری در این راستا وجود دارد که تولید کنندگان و هنرمندان به صحنه وارد شوند تا مردم را به خرید کالای ایرانی دعوت کنند و مردم نیز این مسأله را برای خود فریضه بدانند که با وجود کالای ایرانی، حتی المقدور نسبت به خرید کالای خارجی اقدام نشود.

نماینده مردم آذربایجان غربی در  مجلس خبرگان رهبری، بالارفتن کیفیت کالای داخلی را مسأله ای مهمی در افزایش رغبت مردم نسبت به خرید آن دانست و تصریح کرد: قسمت سوم به تولید کننده بر می گردد که دقت بیشتری در کیفیت کالا داشته باشد و اگر کیفیت کالای تولید کننده ایرانی بالا باشد، مردم رغبت بیشتری نسبت خرید به آن کالا نشان خواهند داد.

وی به ضرورت نظارت بیشتر در تولید کالای داخلی اشاره کرد و افزود: یکی از عواملی که در تولید داخلی توجه نمی شود، پایین بودن کیفیت کالا در برخی موارد است؛ اگر کیفیت کالاها افزایش یابد و نظارت شود و اداره استاندارد و ادارات مسؤول نسبت به این مسأله توجه داشته باشند، قطعاً رغبت از سوی مردم بیبشتر خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین مجتهد شبستری به نقش مسؤولان و مردم و تولید کنندگان در جهش تولید پرداخت و اظهار داشت: اگر توجه این سه ضلع جلب شود و عنایت داشته باشند، قطعاً با رونق و جهش تولید مواجه خواهیم شد و این موانع و مشکلات موجود برطرف خواهد شد./822/ت302/ق

مهدی فلاحی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
یا حامد یا راشد
Iran, Islamic Republic of
۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۵
اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَأَهْلِ بَيْتِهِ ، وَصَلِّ عَلَىٰ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَصِيِّ الْأَبْرارِ
سال جهش تولید رو خدمت همه عزیزان تبریک میگم.
انشاالله امسال سال ظهور حضرت حجت ارواحنا فداه، سال نابودی اسرائیل، سال ذلت آمریکا و انگلیس و دشمنان دین باشه.
0
0